تسجيل الدخول

التعليم :رئيس الجمهورية يوجة بتعليمات واضحة وصريحة بضرورة الاهتمام بالأسر الأولى بالرعاية

Sara Saeed
استديو الأخبار
22 نوفمبر 2020آخر تحديث : منذ أسبوعين
28 17 - وكالة سيناء نيوز
                                                                                    وزير التعليم
تعليمات الرئيس “عبدالفتاح السيسي” رئيس الجمهورية تعليمات واضحة وصريحة بضرورة الاهتمام بالأسر الأولى بالرعاية.. بنشوف ده تقريباً في كل اجتماع أو لقاء للرئيس مع المسؤولين، واتحولت التعليمات لـ نهج بقت كل الوزارات بتمشي عليه، وتم وضعه قدام عينيها كـ هدف قبل أى خطوة بيتم تنفيذها..
عشان كده وفي نفس إطار تنفيذ التعليمات دي؛ الدكتور “طارق شوقي” وزير التربية والتعليم والتعليم الفني أعلن عن اتخاذ الوزارة لعدد من الإجراءات لتخفيف الأعباء التعليمية على الأسر الأولى بالرعاية.. أهم إجراء فيهم هو إصدار قرار إعفاء المصروفات لأكتر من فئة هما: أبناء الشهداء والمرأة المعيلة والمطلقة والمدارس المجتمعية وذات الفصل الواحد والتربية الخاصة والتابعين لمعاش تكافل وكرامة!..
أيوا بس كده هيبقى عدد الطلبة المعفيين من المصروفات كبير وضخم!.. ده حقيقي وكفاية إننا نعرف إن بعد القرار ده هيبقى إجمالي المعفيين 40% من الطلبة!..
خلال آخر كام سنة كام حملة صحية مجانية كانت بتزور كل مكان في مصر ولسه مكملة؟.. كام مشروع إسكان إجتماعي مخفض أو كام حى عشوائي تم هدمه ونقل سكانه لأماكن سكنية آدمية؟.. كتير.. وحتى في التعليم كمان.. بعيد عن حسابات الفلوس؛ مصر بتفكر في ولادها، وإزاي بكره بتاعهم يبقى أفضل، وإزاي تتوفر لهم كل حقوقهم اللي منها التعليم بدون ما يتحملوا أعباء إضافية تصعب عليهم حياتهم لو كانت ظروفهم صعبة.. بلدنا عظيمة، وبتقدر أهلها وناسها.
المصدرONtvLIVE
رابط مختصر